luni, 12 noiembrie 2007

Şapte principii de aplicat în afaceri

care vă vor aduce succesul, vă vor creşte profiturile, vă vor îmbunătăţi imaginea şi îi vor face pe clienţii dumneavoastră să vă cumpere pentru mult timp de acum înainte produsele.

Cele şapte principii sunt: 1. Conceptualizaţi 2. Planificaţi 3. Relaţionaţi 4. Reflectaţi 5. Standardizaţi 6. Dezvoltaţi 7. Valorizaţi

Principiile sunt reguli generale în jurul cărora trebuie construită afacerea. Nu ajunge să le înţelegi, trebuie să le aplicaţi în tot ceea ce faceţi, atât dumneavoastră cât şi angajaţii dumneavoastră, la fiecare contact cu clientul, în fiecare zi.

1. Conceptualizaţi

O afacere trebuie conceptualizată, adică trebuie identificate conceptele de bază pe care se sprijină. Aceasta vă ajută la înţelegerea locului şi rolului afacerii dvs. într-un cadru mai larg, ca premisă pentru a face îmbunăţăţiri şi a vă dezvolta mai departe. Pentru a conceptualiza este necesar că să răspundeţi la câteva întrebări de bază referitoare la fiecare din conceptele: afacere, clienţi, piaţă, produse, preţuri, distribuţie, promovare, organizare, procese, contexte, restricţii, resurse umane, materiale, financiare, informaţionale, rezultate obţinute etc. Vom detalia în continuare două din ele.

    1. Afacerea: În ce constă? Care este valoarea adăugată pe care o aduc eu pe piaţă? Care sunt ingredientele de bază ale afacerii mele? Afacerea mea se defineşte în termenii unui produs, în termenii unei categorii de clientelă sau în termenii unei nevoi existente pe piaţă?
    2. Clienţii: Cine sunt şi ce doresc? Cât cheltuie la mine, la o tranzacţie sau într-o perioadă de timp dată? Care sunt nevoile lor? Care sunt aşteptările lor? De ce cumpără tocmai de la mine? De ce nu cumpără de la mine? Care sunt clienţii potenţiali? Ce i-ar determina pe aceştia să vină? Care sunt cei 20% din clienţi care îmi generează 80% din venituri? Care este segmentul de clientelă căruia mă adresez?

2. Planificaţi

A planifica înseamnă a controla viitorul. O afacere care nu se planifică este precum o corabie care pluteşte în derivă, mânată doar de vânt şi de curenţi.

Planificarea presupune să stabileşti nişte repere de evoluţie viitoare pe care să le atingi. Se pot planifica încasările, volumul vânzărilor, volumul producţiei, carierele angajaţilor, relaţiile cu clienţii, rambursarea unui credit, realizarea unei investiţii etc. De fapt, orice aspect important al afacerii poate şi trebuie să fie planificat.

Planificarea viitorului se bazează pe trecut, pe experienţa acumulată de întreprinzător, direct şi nemijlocit sau pe experienţa acumulată de alţii la care întreprinzătorul are acces. Ideal este ca să folosiţi experienţa altora şi să nu faceţi greşelile pe care alţii le-au făcut deja.

3. Relaţionaţi

În prezent, afacerile se bazează pe relaţii. Capacitatea de a stabili şi menţine relaţii este crucială în menţinerea şi dezvoltarea unei afaceri. Relaţiile reprezintă legături. Legăturile pot fi între oameni sau în cadrul unor sisteme (reţele).

Este necesar, de exemplu, să stabileşti legături cu cei mai importanţi clienţi pe care îi ai pentru a îi cunoaşte mai bine şi a le oferi acele produse şi servicii de care ei au nevoie sau vor avea nevoie în viitor.

Legăturile în cadrul unor sisteme se întâlnesc atunci când un întreprinzător aderă la un sistem, adică o comunitate de alte afaceri care au probleme comune. Problemele altora din sistem pot constitui idei şi soluţii noi pentru dumneavoastră. De exemplu, Internetul este un sistem, o reţea. Cluburile, asociaţiile, bisericile, organizaţiile care reunesc oameni de afaceri care seamănă cu dumneavoastră sunt alte exemple de sisteme şi reţele. Este important să cultivaţi aceste relaţii şi să le folosiţi cu fineţe.

4. Reflectaţi

În general oamenii de afaceri sunt oameni de acţiune, ei nu mai au timp şi pentru reflecţie. Reflecţia este foarte importantă în business şi presupune ca să te detaşezi mental de activitatea de fiecare zi şi să gândeşti ceea ce faci din alt punct de vedere, din altă perspectivă.

De exemplu, a analiza rezultatele unei activităţi trecute poate constitui motivul întreruperii ei pe mai departe. Nu are nici un rost să continui în a face ceva ce nu este profitabil, doar pentru că până acum obişnuiai să faci aşa.

Atunci când reflectaţi, analizaţi diferitele elemente importante ale afacerii dumneavoastră. Apoi sintetizaţi. Identificaţi cele mai importante puncte tari şi puncte slabe ale afacerii, oportunităţile- ocaziile favorabile şi ameninţările.

Vă propun în continuare câteva teme de analiză: piaţa mea, angajaţii mei, clienţii mei, concurenţa mea, tehnologiile pe care le folosesc, costul şi eficienţa activităţilor pe care le desfăşor în prezent, banii pe care îi cheltui pentru diferite produse şi servicii- cum pot fi ei economisiţi, rezultatele pe care le obţin. Ce ar trebui să fac pentru ca să îmi meargă mai bine? Cât de eficient îmi folosesc timpul? Dar celelalte resurse? Am cu adevărat nevoie de încă un angajat/ maşină / credit/ etc?

Referitor la piaţă- Gândiţi-vă la evoluţia pieţei pentru următorii 3-5 ani. Gândiţi-vă cum vor arăta clienţii dumneavoastră peste cinci ani. Ce riscuri planează asupra pieţei? Ce produse şi servicii pot satisface mai bine nevoile pe care dumneavoastră le satisfaceţi în prezent? Cum sunt eu pregătit pentru a preîntâmpina toate acestea?

Încă un lucru important: dacă nu aveţi timpul sau dispoziţia pentru reflecţie şi analiză, plătiţi pe cineva să facă acest lucru în locul dumneavoastră. Cineva din exterior, care este obişnuit să analizeze pe baza criteriului de eficienţă fiecare aspect al afacerii dvs. Observaţiile cuiva din exterior sunt foarte importante pentru că la fel pot gândi şi clienţii.

5. Standardizaţi

Pentru că dumneavoastră sunteţi om de afaceri iar eficienţa este foarte importantă pentru dvs., este necesar să creaţi mecanisme şi proceduri de acţiune eficientă. Cuvântul cheie este standardul.

Un standard este o modalitate de a realiza o activitate în acelaşi fel, indiferent că este realizată de dvs. sau de un angajat al dvs. Pentru a obţine un standard este necesar să stabiliţi nişte reguli, apoi să le scrieţi, să le aduceţi la cunoştinţa tuturor celor care se află sub incidenţa regulilor şi să supravegheaţi respectarea lor prin stabilirea de pedepse şi modalităţi de control a respectării regulilor.

Standardizarea şi aplicarea regulilor în mod unitar, vă permite apoi să delegaţi realizarea activităţilor de care până acum vă ocupaţi doar dumneavoastră.

6. Dezvoltaţi

Dezvoltaţi afacerea. Dezvoltaţi produsele. Dezvoltaţi piaţa. Dezvoltaţi-i pe angajaţii dvs. şi pe oamenii cu care lucraţi. Dezvoltaţi-vă imaginea, buna reputaţie şi notorietate. Dezvoltaţi noi proceduri şi standarde. Dezvoltaţi noi tehnologii. Dezvoltaţi-vă pe dumneavoastră înşivă.

A te dezvolta înseamnă a consolida ceea ce deja ai făcut, ca premisă pentru noi activităţi viitoare. Înseamnă a evolua, a progresa, a deveni mai bun. Dezvoltarea se poate face prin acumularea şi folosirea experienţei proprii precum a experienţelor altora.

Dacă nu te dezvolţi şi încetezi să mai aduci noutăţi clienţilor, oamenii se vor plictisi repede de tine şi de produsele tale. Vei înceta să mai prezinţi interes. Vei fi dat uitării. Vei da faliment!

7. Valorizaţi

Daţi valoare oamenilor şi lucrurilor din jurul dumneavoastră. Înconjuraţi-vă de valori, creaţi şi distribuiţi valori. Nu vă înconjuraţi de oameni care nu cred în valoarea lor, care nu cred în valoarea dvs. Ei sunt primii care se vor alia cu duşmanul, indiferent că duşmanul este un concurent, un nou angajator sau o problemă care vă afectează.

A crea şi a distribui valoare este mare lucru! Presupune să dai valoare produsului tău, acea valoare care să fie apreciată de client. Pentru a da valoare produsului trebuie să îl cunoşti pe client, nevoile şi dorinţele lui. Să ştii la ce are clientul nevoie de produsul tău. Condiţia valorii produsului stă în cunoaşterea clientului.

Să dai valoare angajaţilor tăi! Ei sunt coechipierii tăi, prin activitatea lor ei determină succesul sau insuccesul afacerii tale. A-i valoriza pe angajaţi presupune să îi cunoşti mai bine, ce vor ei, ce le place, ce nu le place, ce cred ei despre ceea ce fac, ce cred ei că ar trebui îmbunătăţit. Creaţi-le condiţii mai bune de lucru, informaţi-i despre lucrurile importante din viaţa companiei şi cum îi vor afecta aceste lucruri pe ei, oferiţi-le semnele recunoaşterii muncii lor, daţi-le diplome, premii, recompense. Insistaţi mai ales pe recompensele nonsalariale. Creaţi şi menţineţi un spirit de echipă.

Niciun comentariu: