sâmbătă, 29 martie 2008

Zece motive ca să faci marketing

Dacă eşti întreprinzător şi vrei să ai bani, notorietate şi succes cu afacerea ta, gândeşte-te la marketing ca la o soluţie de forţă pentru multe din problemele pe care le ai. Iată aici zece motive pentru a face marketing:

Bani

Marketingul îţi aduce bani: direct şi indirect. Direct prin faptul că îţi sporeşte vânzările şi încasările şi indirect pentru că te învaţă cum să ai succes în afacerea ta, cum să identifici şi cum să apeşi pe butoanele şi pârghiile care determină influenţe asupra afacerii tale.

Clienţi

Marketingul este succes în meseria cu clienţii, cum să îi faci pe aceştia să îti plătească mai mult, de mai multe ori, mai entuziaşti şi mai mulţumiţi. În esenţă, un client este ca şi găina cu ouă de aur din poveste. Dacă se supără şi intră în grevă, sau mai rău, pleacă sau nu mai vine, ai pierdut! Specialiştii de marketing tratează două situaţii referitoare la clienţi: cum să câştigi clienţi noi şi cum să îi gestionezi pe cei pe care îi ai deja. Elementul care face diferenţa între firme este politica grijii faţă de clienţi.

Comunicare

Comunicarea este secretul legăturilor trainice dintre partenerii în afaceri. Marketingul te învaţă cum să comunici instituţional şi organizaţional cu categoriile de persoane care sunt de interes pentru afacerea ta. Mulţi confundă marketingul cu promovarea, cu comunicarea. Da desigur, fără să fie exclusiv comunicare, marketingul se ocupă intens de problema comunicării şi propune tot felul de soluţii: de la publicitate, promovarea vânzărilor, merchandising, relaţii publice si vânzări, la site-uri de internet, telefoane şi centre de contact şi relaţii cu clienţii, comunicare directă, reunirea clienţilor în cluburi şi forumuri, adresarea de oferte personalizate, ţinerea lor aproape şa.

Cunoaştere

Cea mai importantă funcţie a marketingului este cea de cunoaştere. Cunoaşterea stă la baza tuturor acţiunilor pe care le fac managerii în general şi managerii de marketing în special. Dar ce cunoaştere îţi oferă marketingul? A afacerii tale, a produselor pe care le vinzi, a tehnologiilor care stau la baza produselor şi vânzării lor, a pieţei, a clienţilor, a concurenţei, a procesului de vânzare, a mediului de afaceri în cadrul căruia lucrezi, a viitorului, a prezentului şi a trecutului, a modului de lucru al tău şi al altora, a activităţilor pe care le desfăşori şi a rezultatelor lor, a organizării firmei tale, a nevoilor dorinţelor şi cererii oamenilor importanţi pentru afacerea ta- clienţi, angajaţi, parteneri etc. Marketingul îţi arată oportunităţile şi te fereşte de ameninţări. Toate acestea prin cunoaştere.

Echilibru

Marketingul îti oferă echilibru: între interesul firmei şi interesul clientului, între investiţii şi cheltuieli, între produs şi piaţă, între resurse şi obiective, între angajaţi şi clienţi, între valorificarea oportunităţilor şi greşelile pe care le-ai putea face. Marketingul îţi oferă indicatorii de măsurare a eficienţei acţiunilor şi cheltuielilor pe care le faci, îţi arată cum să nu iroseşti banii sau resursele pe care le ai.

Oameni

Marketingul te ajută să identifici oamenii cei mai importanţi pentru afacerea ta. Prin aceasta marketingul recunoaşte că o afacere se bazează pe oameni şi pentru a avea succes trebuie să ştii cum să tratezi oamenii care te ajută să obţii succesul. Cele mai importante categorii de oameni de care se ocupă marketingul sunt: clienţii, prietenii şi influenţatorii clienţilor (cei care determină deciziile de cumpărare ale clienţilor), angajaţii, managerii, vânzătorii, intermediarii şi partenerii de afaceri, consultanţi, bancheri, verficatori şi controlori. Există o regulă generală a afacerilor: că 20 % dintre toţi oamenii determină 80% din rezultatul afacerii. Marketingul te ajută să îi identifici pe cei 20% şi să îi tratezi bine, să îi ţii aproape, să te împrieteneşti cu ei.

Piaţă

Piaţa este scena afacerii tale. Pe scenă poţi să fii un actor de mâna întâi sau un figurant, imitator ori un simplu aplaudac. O altă abordare a pieţei este că ea este un lac mare în care înoată tot felul de peşti: mari sau mici, unii sunt răpitori!!!, mai există câte o momeală înfită într-un cârlig şi trebuie să fii foarte atent să nu pici în vreo plasă. Marketingul îţi arată ce conţine piaţa, îţi arată care sunt principiile după care funcţionează pieţele, te ajută cum să eviţi capcanele şi să devii lider de piaţă.

Valoare

Marketingul te ajută să acumulezi, să ai şi să distribui valoare. Valoarea se vede în primul rând în oameni, apoi în acţiunile oamenilor, în ceea ce ştiu, ceea ce fac, ceea ce au, ceea ce cred, ceea ce vor, în modul în care se raportează la ei şi la cei din jurul lor, indiferent dacă sunt angajaţi sau manageri ori clienţi sau parteneri. Mai departe, valoarea se vede în produse, în calitatea ofertei, a vânzării, în relaţiile cu clienţii înainte, în timpul şi chiar la mult timp după încheierea vânzării.

Vânzări

Cel mai clar efect al marketingului se vede în vânzări. Vânzările sunt considerate atât o premisă cât şi o consecinţă a marketingului. Unii manageri consideră că vânzările sunt mai importante decât marketingul fără să înţeleagă ce este marketingul, de fapt. Eu vă invit să consideraţi vânzarea ca o acţiune, făcută cu costuri şi eforturi ce pot fi minimizate dacă marketingul îşi face bine treaba. O definiţie a marketingului care îmi place mult este că el creează condiţiile în care produsul se vinde singur. În aceste condiţii clienţii fac coadă şi „se bat” să ajungă să cumpere produsul.

Viitor

Marketingul ajută afacerea ta să aibe viitor. Planificarea de marketing este soluţia pe care o ai pentru a crea viitorul firmei tale, a afacerii tale, a succesului tău pe piaţă, este legătura firmei tale cu viitorul. Marketingul te ajută să faci strategii şi planuri, să îţi aloci resursele în concordanţă cu obiectivele, să ştii astăzi ce se va întâmpla mâine, să ai pregătit un plan de activităţi pentru a valorifica oportunităţile viitoare.

Niciun comentariu: