marți, 4 martie 2008

Zece roluri ale mele ca profesor

Manager

Eu definesc managementul prin priceperea de a îndeplini obiective ale organizaţiei din care fac parte prin intermediul oamenilor cu care lucrez.

Eu lucrez în primul rând cu studenţi. În al doilea rând cu colegii mei, profesorii. În al treilea rând cu cei cu care mâ întâlnesc pe stradă sau aiurea şi care îmi solicită să trec examenul pe câte un rătăcit. Da, trebuie să găsesc soluţii pentru toţi. Ştiu desigur că problemele mele nu sunt atât de mari. Alţii, de pildă onor ministrul, are probleme mult mai mari ca ale mele.

Mentor

Am citit de curând o carte „Calitatea de mentor. Cum să îţi investeşti viaţa în alţii” de Tim Elmore (Oradea, Life, 2002) în care m-am lămurit ce înseamnă să fii mentor. Adică îndrumător. Citez: „Îndrumarea este o experienţă relaţională prin care o persoană împuterniceşte o altă persoană, împărtăşind cu aceasta resursele pe care i le-a dat Dumnezeu”. Mi-a plăcut definiţia şi am adoptat-o. Cred că e clar pentru toţi că ce fac eu ca mentor nu se confundă cu îndrumarea studenţilor de la Marketing din anul IV.

Lider

Ca mentor trag după mine oameni, individual. Ca lideri trag după mine un grup, o grupă. Pe studenţi trebuie să îi gestionez atât individual cât şi ca grup.

Comunicator

Am mai multe canale de comunicare pe care le gestionez: direct, la clasă, în sala de seminar, în amfiteatru etc apoi pe mail direct, pe grupul de discuţii, pe blog, pe platforma virtuală şa.

Om de ştiinţă

Îmi este greu să înţeleg de ce în fişa de evaluare personală ca şi cadru didactic mă evaulează după producţiile mele ştiinţifice, lucrări publicate în reviste ISI, brevete etc. Mi-e clar că ceea ce fac în fiecare zi este duşmanul activităţii ştiinţifice. Mai bine m-ar evalua după câţi bani sunt în stare să fac ca antreprenor, cred că studenţii mă evaluează mai degrabă după acest criteriu. Dar dacă aşa se cere, aşa fac: scriu articole şi le public în reviste cotate.

Tehnolog

Instalez proiectorul, setez laptopul, folosesc noile tehnologii didactice şi de comunicare în grup. Am o bogată experienţă în folosirea grupurilor de discuţii ca instrumente de comunicare în grup şi în gestiunea corespondenţei primită pe mail. Mă preocupă schimbarea majoră pe care folosirea tehnologiilor o determină asupra evoluţiei procesului de învăţământ şi de distribuire a cunoaşterii.

Metodolog

Am transmis adesea studenţilor răspunsuri la întrebări care începeau cu „Cum să...?”.

Membru al organizaţiei

Organizaţia din care fac parte este una interesantă, ea se ocupă cu transmiterea cunoaşterii. Cu toate acestea, am văzut şi alte organizaţii care nu erau specializate pe acest obiectiv şi în care cunoaşterea se transmitea mai bine, mai eficient. Am mai văzut şefi, orgolii, frustrări, rezistenţă la schimbare, prostii şi proşti, hoţii şi hoţi cât încape, toate păcatele unei instituţii bugetare în care oamenii nu au frică de Dumnezeu şi irosesc resurse. Ca membru al organizaţiei mă preocupă cine, ce, cu ce rezultat, cu cine, în ce context, ce vrea, ce ştie, ce poate, cine cu cine ţine... etc

Autor de cărţi

Mai nou vreau să scriu cărţi. Cu ISBN. Incă nu am scris nici una, dar ele sunt pe ţeavă.

Evaluator

Cel mai greu lucru. Responsabilitatea o simt enormă. Ca evaluator nu pot să îmi pun ochelarii de cal- până la urmă evaluarea este una din condiţiile favorizante ale învăţării şi nu o pot trata izolat. Ce evaluez eu? Lucrări scrise, prezentări orale, oameni, cunoştinţe, idei, situaţii, efort şi rezultate, studenţi calmi sau nervoşi, stăpâni pe ei sau timizi, tremurând de emoţie, fete sau băieţi, doamne sau domnişoare, interesaţi sau miserupişti, fii / fiice de doctori, patroni sau ţărani, VIP şi persoane obişnuite, destepţi şi proşti, prieteni şi duşmani, părinţi şi copii, români şi străini. Cam greu să aplic o singură măsură...Dar insist.

Niciun comentariu: