luni, 31 mai 2010

Sugestii pentru comportamentul financiar în vremuri grele

Comportamentul financiar în vremuri grele trebuie, în esenţă, orientat după un principiu simplu: maximizează veniturile şi certitudinile şi minimizează cheltuielile şi incertitudinile. Pentru operaţionalizarea acestui principiu oferim în continuare următoarele sugestii, sfaturi şi îndemnuri:


Alcătuiţi bugete

Un buget este o modalitate de planificare a cheltuielilor viitoare. În cadrul său se planifică în primul rând cheltuielile, suma lor şi destinaţia, în al doilea rând modul în care se asigură veniturile, sursa lor şi valoarea. Faceţi bugete pentru toate activităţile sau sarcinile de rutină, pentru producţie, pentru cumpărări, pentru relaţiile cu clienţii, pentru instruirea personalului, pentru studierea pieţei şi pentru marketing, pentru publicitate, pentru participarea la târguri, pentru asigurări etc. Atunci când există bugete, certitudinea şi disciplina financiară sunt mai mari. Chiar dacă nu vă încadraţi în buget, măcar aveţi un termen de comparaţie, iar data viitoare veţi şti să faceţi un buget mai realist.

Tăiaţi cheltuielile inutile

A tăia cheltuieli inutile nu este doar o simplă operaţiune contabilă sau financiară. Este un efort conştient şi consecvent de planificare managerială, de înţelegere a modului în care puteţi avea rezultate mai bune cu eforturi mai mici, de preocupare pentru limitarea pierderilor generate de proasta utilizare a resurselor. Maşini care poartă doar o singură persoană, becuri care ard degeaba, incălzirea care merge inutil, telefoane date aiurea prin care se transmit mesaje care ar fi putut fi fost transmise pe email – astfel ar fi rămas scrise, abonamente neadecvate pentru telefonia mobilă, amenzi plătite pentru parcare sau o proastă gestiune a unor probleme, liste de achiziţii care le fac furnizorii, preţuri plătite fără a fi fost căutate alternative mai ieftine... acestea sunt exemple de cheltuieli inutile care trebuie degrabă tăiate. Limitarea lor este o chestiune de planificare managerială şi nu de decizie contabilă.

Cereţi mai multe oferte de la mai mulţi furnizori

Aveţi dreptul de a vă informa de la mai mulţi furnizori care concurează între ei. Aveţi chiar obligaţia să o faceţi iar furnizorii trebuie să ştie că au concurenţă. Dumneavoastră chiar le faceţi un bine, dându-le ocazia să se străduie mai mult pentru dvs. Furnizorul dvs. de ani de zile poate a uitat să vă mai reducă preţurile sau să le compare cu ale concurenţilor, poate s-a obişnuit cu uşurinţa cu care vă are la îndemână şi nu se mai gândeşte ce valoroşi sunt banii dvs. pentru el, de vreme ce îşi face planuri pe ei. Sugeraţi-i că tocmai faceţi o nouă selecţie a furnizorilor şi că vă afectează criza. Daţi-i ocazia să se gândească la posibilitatea de a-i fi dor de dvs.

Cereţi referinţe, garanţii şi clauze care să vă protejeze

Referinţele sunt dovezi de bună execuţie a unor lucrări anterioare pe care un bun antreprenor le oferă unor clienţi. Este o listă de proiecte realizate, de probleme rezolvate anterior, de clienţi mulţumiţi sau de persoane care pot garanta pentru buna sa reputaţie. Garanţiile sunt angajamente scrise prin care un furnizor se obligă să asigure funcţionalitatea sau disponibilitatea produsului cumpărat o perioadă de timp viitoare dată. A cere referinţe şi garanţii este o modalitate de reducere a riscului după ce dai banii pentru un produs care s-ar putea să nu funcţioneze la parametrii specificaţi la vânzare. Clauzele de protecţie sunt acele completări în contractele pe care un furnizor vi le vâră sub nas şi vă cer să le semnaţi, care se fac după ce contractul a fost citit şi care sunt în favoarea dvs., ca şi client.

Stabiliţi înţelegeri scrise

O înţelegere scrisă este o garanţie suplimentară, un element de certitudine care, uneori, are şi valoare juridică, este opozabilă unor terţi şi poate constitui o garanţie în ochii creditorilor dvs. În plus, este o dovadă de seriozitate în ochii celor cu care faceţi afaceri. Indiferent că sunt comenzi scrise, precontracte, contracte, declaraţii, anexe, procese verbale sau alte denumiri de acte şi hârtii, este în interesul dvs. să le iniţiaţi, să le discutaţi cu juriştii dvs. sau cu consultanţii de specialitate, să aveţi formulare gata pregătite la îndemână şi să nu ezitaţi să le folosiţi atunci când întâlniţi ocazia.

Negociaţi

Negociaţi chirii, preţurile materiilor prime, facturi plătite cu banii jos, faptul că sunteţi client vechi la un furnizor, faptul că l-aţi recomandat şi altor clienţi, orice. De fiecare data când vi se cere ceva, adică bani atunci când cumpăraţi ceva, cereţi şi dvs. altceva în schimb, adică o facilitate, un avantaj, un serviciu. Poate fi transportul gratuit, poate fi termenul de plată, poate fi o facilitate la ambalarea produselor sau orice altceva conveniţi cu cel căruia îi daţi banii dvs.

Banii jos! Nu mai vindeţi pe datorie

Atunci când vindeţi pe datorie vă încărcaţi cu incertitudinea plăţii viitoare a clienţilor. Nu pentru că nu ar vrea să plătească ci din multe alte motive. Dacă nu vor avea bani sau vor fi în imposibilitate de plată? Dacă îşi vor pierde slujbele în urma restructurărilor? Dacă vor fi jefuiţi cu o zi înainte de a vă plăti dvs? Este mai bine ca fiecare să platească atunci când cumpără. A vinde pe datorie este un risc. În plus, dacă îi obişnuiţi pe clienţi să cumpere pe datorie, adică anormal, ei vor considera că îi nedreptăţiţi când le veţi cere să procedeze normal, să plătească la cumpărare. Până la urmă tot dvs. veţi fi cel rău. Vă permiteţi asta?

Studiaţi piaţa. Investiţi în cunoaştere

Cel mai bun lucru pe care îl puteţi face în perioade de criză este să vă maximizaţi cunosţinţele despre piaţă şi comportamentul clienţilor, despre produse şi tehnologii, despre concurenţă şi modul lor de a face afaceri, despre legislaţie şi norme pe care trebuie să le cunoaşteţi ca să nu plătiţi amenzi sau ca să nu aveţi pagube. Întrebaţi-i pe consultanţii şi experţii în piaţă despre tendinţele pe piaţă, despre evoluţii în privinţa cererii sau a consumului, despre viitorul afacerilor din domeniul dvs. de activitate.

Pregătiţi-vă bani gheaţă

Vremurile grele se tratează mai bine cu bani gheaţă. Este înţelept să aveţi pregătiţi o sumă de bani semnificativă cu care să întâmpinaţi oportunităţile care bat la uşa dumneavoastră. Banii gheaţă pe care să îi aveţi la îndemână pot fi diferenţa dintre o afacere chibzuită şi una nechibzuită. Ei pot fi un colac de salvare, care nu vă lasă să vă scufundaţi, sau pot fi o plasă în care prindeţi peştii mari care înoată în ape tulburi.

Revizuiţi-vă modelul de afacere

Mai mult ca oricând, este momentul să reflectaţi îndelung la modelul de afacere pe care vreţi să îl dezvoltaţi pe termen lung. Gândiţi-vă insistent la clienţi şi la nevoile lor. Răspundeţi la întrebarea „Ce îi determină pe clienţi să cumpere de la dvs. (şi nu de la concurenţă) în perioadă de criză?” Aceasta este valoarea pe care o oferiţi dvs. clienţilor. Maximizaţi această valoare şi oferiţi mai multe modalităţi de distribuţie a valorii. Dacă sunteţi un restaurant, oferiţi clienţilor posibilitatea să facă rezervări prin telefon sau în avans. Daţi-le o carte de vizită la plecare şi spuneţi-le că îi mai aşteptaţi. Esenţial este să stabiliţi canale de comunicare funcţionale cu clienţii dumneavoastră, adică cu veniturile dumneavoastră viitoare.

Niciun comentariu: