joi, 4 august 2011

Cum să devii un manager bun

Un manager lucrează cu şi prin oameni, lucrează cu munca lor, fiind responsabil pentru rezultatele muncii lor în cadrul unor grupuri, echipe sau organizaţii.

Pentru a deveni un manager bun trebuie să participi la munca oamenilor în grupuri, echipe şi organizaţii, să fii parte a rezultatelor lor, să iei exemplu de la cei mai buni, să înveţi cum se face performanţă, să defineşti cu maximă înţelegere munca oamenilor şi rezultatul muncii lor.

Pentru a fi un manager bun trebuie să faci parte din mai multe grupuri, organizaţii sau echipe şi să participi la mai multe faze din viaţa lor
Organizaţia poate avea orice specific, poate fi o organizaţie de afaceri, adică o firmă, poate fi o instituţie publică, o şcoală sau o instituţie de învățământ, poate fi o echipă sportivă, poate fi un partid politic, un sindicat, o asociaţie profesională, o asociaţie de studenţi, un consiliu al elevilor dintr-o şcoală, o orchestră sau un cor.
Iar munca în cadrul acestor organizaţii poate însemna lucruri diferite: de la dat cu ciocanul, condus maşina, la vorbit cu oameni, gestionat documente, verificat cifre, lucrul la calculator, activitate şcolară şi de învăţământ, până la sport, activităţi politice şi electorale, cântat la instrumente sau cântat cu vocea. 

Munca pentru unii se face cu muşchii, pentru alții se face cu mintea, unii muncesc vorbind, stabilind dialoguri şi relaţii, alţii făcând sport, cântând, compunând sau pictând. 

Pe de altă parte, unii muncesc în schimbul banilor (salariu, comision sau profit), alţii în schimbul notelor, alţii ca voluntari. 

Unii sunt motivaţi de satisfacţia participării, alţii de miza câștigării unei competiţii. 

Unii muncesc din frică sau pentru a nu pierde ceva, alţii muncesc pentru câştig. 

Pentru că motivaţia muncii este diferită şi extrem de eterogenă, trebuie să faci diferenţă între tipurile de motivaţii, să participi la proiecte şi situaţii în care întâlnești cât mai multe dintre ele. 

De asemenea, vei fi un manager mult mai bun dacă vei fi trăit cu echipa ta momente ca naşterea, creşterea, conflictul, re-definirea echipei, maturitatea şi declinul echipei, activităţi pe care nu le poţi întâlni la un curs de management, fie el acreditat de CNFPA, minister sau orice altă autoritate.

Pentru a fi un manager bun poţi lua exemplu de la alţi manageri buni.
Iar pentru a evalua cât de bun este un manager trebuie să priveşti din exterior rezultatele muncii sale, să apreciezi rezultatele întregii organizaţii sau echipe pe care managerul o conduce şi să-i urmăreşti evoluţia pe termen lung. 

Cea mai elocventă metaforă pe care o poţi folosi în evaluarea rezultatelor unui manager este să-l consideri pe acesta dirijor al unei orchestre. Astfel, rezultatul managerului este diferit de rezultatele muncii fiecărui membru al echipei sale, în parte. La timpul prezent, rezultatul activităţii orchestrei se vede din exterior, îl poţi aprecia, nefiind necesar să înțelegi cum funcţionează trombonul sau contrabasul. 

Nu uita că dirijorul este cel care face posibil acest rezultat, iar dirijorul nu este necesar să fie ales dintre cei mai buni trombonişti din orchestră. 

Pe de altă parte, pe termen lung, o orchestră, la fel ca orice echipă, trebuie creată, formată, întreţinută, crescută, antrenată, purtată în competiţii, şlefuită, gestionat greşelile, succesele şi eşecurile şi învăţat din ele. 

Pentru a fi un manager bun trebuie sa înveţi
Întâi înveţi din experienţă, apoi înveţi de la alţii iar mai departe trebuie să ajungi la stadiul în care poţi învăţa de unul singur, sistematic şi aprofundat. 

Trebuie să înveţi cum să faci lucruri bune şi cum să eviţi greşeli ca accidentele, birocraţia, bolile, dezordinea, hoţia, risipa, poluarea, stresul, conflictele de roluri, încălcarea normelor deontologice, a legilor şi a sensibilităţilor oamenilor cu care lucrezi. 

După ce vei fi văzut ce fac managerii buni din jurul tău poţi să cauţi în cărțile şi cursurile de management ce ar trebui de fapt să facă un manager, care sunt lucrurile, activităţile şi situațiile cărora trebuie să le dea importanţă. Ce sunt şi la ce sunt bune planificarea, organizarea, conducerea, comanda, controlul, evaluarea, delegarea, stabilirea obiectivelor, proiectarea proceselor, înregistrarea rezultatelor, alcătuirea bugetelor, recrutarea, selecţia, motivarea, antrenarea oamenilor. Înveţi cum să foloseşti resursele, cum se fac planuri, cum se abordează clienţi, cum să ţii legătura cu piaţa, cum să cercetezi fenomenele economice şi sociale, cum să foloseşti tehnologia, ce reguli să respecţi, cum să faci tu la rândul tău reguli pentru alţii. 

De asemenea, trebuie să înveţi ce este marketingul şi ce poate aduce el organizaţiei, echipei sau afacerii tale. După ce ai învăţat toate acestea, vei realiza cât de puţine lucruri ştii, de fapt, vei accepta că învăţatul e ca respiraţia, trebuie să îl faci cât trăieşti.

Fii atent la conţinut!
Nu confunda eticheta de pe ambalaj cu conţinutul pachetului. 

Poţi să fii un manager mai bun dacă vei înţelege că ai nevoie de mai multe decât o numire, faptul că alţii te-au votat, că ai făcut un curs de management sau că pe plăcuţa de pe uşa biroului tău scrie că eşti şef. 

După cum există negustori necinstiţi care oferă produse contrafăcute, aşa există falsuri de manageri, catastrofe, impostori. Iar o altă condiție pentru a fi bun este să te delimitezi de cei ne-buni, de falsuri.

Niciun comentariu: